Interfejs Blendera 2.5 - beta

Autorzy: Rafał Cypcer


Blender, 3D, interfejs, interface


Blender to potężne oprogramowanie do modelowania 3D, tworzenia animacji, symulowania zjawisk fizycznych, tworzenia gier, zastosowań CAD i wielu innych. By móc zacząć naukę podstaw programu, wpierw należy poznać logikę interfejsu, a także sposób poruszania się po nim.

Wstęp

Blender od wersji 2.5 przeszedł gruntowne przemiany w kwestii programistycznej jak i wizualnej. Nowy interfejs, który różni się od poprzednich serii, może sprawić trudności nie tylko nowicjuszom, ale również użytkownikom starszej wersji Blendera. Zredefiniowano również pojęcia interfejsu.

Pierwsze uruchomienie

1

Po uruchomieniu pojawia się Splash Screen (tzw. ekran powitalny), w którym możemy zobaczyć numer wersji Blendera (który uruchomiliśmy), linki do przydatnych stron (manuale, forum blendera, oficjalna strona Blendera, poradniki, informacje o aktualnym wydaniu, dotacje, API do języka Python itp.), listę ostatnich sześciu projektów, które tworzyliśmy (przy pierwszym uruchomieniu lista będzie pusta), a także ustawienia interakcji.


By zacząć pracę w Blenderze należy wybrać z listy projekt (o ile istnieje) lub kliknąć w dowolne miejsce interfejsu, bądź wcisnąć klawisz ESC.

Opis interfejsu

Na poniższym obrazku przedstawione są nazwy poszczególnych elementów interfejsu.2

Jak widzimy - po uruchomieniu - mamy domyślnie 5 edytorów - zaznaczone na pomarańczowo są 4, lecz wbrew pozorom górny pasek to również edytor. Edytory można zamknąć, przełączyć, otworzyć nowe, a także zmieniać ich pozycje. Każdy edytor posiada swój nagłówek, na którym mogą znajdować się menu z dostępem do opcji danego edytora. Nagłówek można umieścić z góry lub z dołu edytora. Niektóre edytory posiadają jeden lub dwa paski boczne. Są to paski pomocnicze, z przydatnymi opcjami. Można je schować lub wyświetlić w danym momencie. Edytor właściwości (Properties) posiada przyciski kontekstowe - jest to rodzaj zakładki.


Ciekawostka: Blenderowe przyciski kontekstowe to tak naprawdę wstążka (z ang. ribbon) znana z pakietu MS Office 2007 i późniejszych. Warto zauważyć, że Blender jest pierwszym programem, który wykorzystał element wstążki. Dopiero kilka lat później Microsoft zaczął doceniać zalety wstążki w swoich aplikacjach.

 

Poszczególne opcje danego edytora ułożone są w logiczne struktury zwane panelami. Każdy panel odpowiada tematycznie opcjom, które obejmuje. Panele można minimalizować i przesuwać w obszarze edytora organizując interfejs do własnych potrzeb.

 

Panele z kolei dzielimy na kontrolki, a te występują w czterech rodzajach:

 

  • przyciski - uruchamiają daną funkcję
  • checkboksy - pozwalają włączyć lub wyłączyć daną opcję
  • suwaki - pozwalają ustawić wartość liczbową
  • menu wyboru - pozwala wybrać tylko jedną z opcji z listy wyboru

3

Jak zostało wyżej wspomniane panele można personalizować poprzez przesuwanie, minimalizowanie i maksymalizowanie. Na powyższym obrazku widzimy fragment edytora z kilkoma panelami. Panel "Layers" i "Full Sample Motion Blur" są zminimalizowane. Gdybyśmy chcieli zobaczyć ich zawartość wystarczy kliknąć na trójkącik przy ich nazwie. Panel "Dimensions" zaznaczony czerwoną ramką zawiera wszystkie rodzaje kontrolek. Widzimy przycisk z ikonką plusika, który umożliwia dodanie ustawienia renderowania. Obok niego znajduje się menu wyboru "Render Presets". Poniżej mamy 4 grupy suwaków. By zmienić wartość w suwaku można kliknąć w suwak i wpisać wartość z klawiatury lub kliknąć i bez upuszczenia lewego przycisku myszy poruszyć myszką w lewo (zmniejszamy wartość), bądź w prawo (zwiększamy wartość). Ostatnim rodzajem kontrolki jest checkbox. W panelu "Dimensions" znajdują się dwie takie kontrolki - jedna z nich to "Border" (aktywna), a druga "Crop" (nieaktywna). Jeśli jakaś kontrolka jest nieaktywna to znaczy, że jest blokowana przez inną kontrolkę z danego lub z innego panelu. Na przykład, by aktywować chekboksa "Crop" w panelu "Dimensions" należy zaznaczyć checkbox "Border".


Ciekawostka: Jeśli elementy na panelach wydają się za małe lub za duże możemy zmienić ich rozmiar. W tym celu należy najechać kursorem na panel i wcisnąć z klawiatury numerycznej plus (by powiększyć) lub minus (by pomniejszyć).

Dostosowywanie edytorów

Nie wszystkie edytory potrzebne są nam w danym momencie. Część można wyłączyć, by powiększyć naszą przestrzeń roboczą na ekranie monitora.

4
W każdym edytorze w prawym górnym rogu ekranu oraz w lewym dolnym możemy zobaczyć małe zakreskowane rogi (pkt 1. na rysunku). By podzielić edytor na dwie części wystarczy najechać kursorem w ten obszar, kliknąć lewym przyciskiem myszy i przeciągnąć w lewo (podział edytora w pionie) lub w dół (podział edytora w poziomie). Granice edytorów służą do ustalenia wielkości edytorów. Zmieniamy je również poprzez przeciąganie. Układ okienek edytorów, który sobie stworzyliśmy możemy zapisać, aby nie ustawiać go od początku. By tego dokonać dodajemy kontrolkę plusa (pkt 2. na rysunku) i wpisujemy nazwę naszego nowego układu edytorów (okienek). By usunąć dany układ wystarczy kliknąć w krzyżyk znajdujący się obok plusa. W analogiczny sposób możemy tworzyć, usuwać i nazywać sceny (pkt 3. na rysunku). Menu kontekstowe przy punkcie 4 służy do wyboru silnika renderującego Blendera. Domyślnie jest ustawiony jest silnik Blender Internal. Przycisk przy punkcie 5 służy do powiększenia obszaru roboczego Blendera o zbędne paski menu. By usunąć widok edytora musimy go zasłonić innym edytorem. Do tego celu posłużą nam rogi o których mowa w pkt 1. Zaznaczamy róg i przeciągamy go na edytor, który chcemy by zniknął. Zobaczymy strzałkę pomocniczą. By efekt przyniósł skutek, należy zwolnić lewy przycisk myszy.

Ciekawostka: By chwilowo zmaksymalizować dany edytor należy najechać kursorem na dany edytor i wcisnąć kombinację klawiszy "Ctrl + strzałka w górę lub strzałka w dół". By powrócić do widoku normalnego powtarzamy kombinację klawiszy.

Zakończenie

Przedstawione zostały absolutne podstawy poruszania się po interfejsie Blendera 2.5. Nie jest to jeszcze całkowity opis elastyczności interfejsu i jego możliwości. Przekroczyliśmy dopiero pierwszą barierę. Niniejsza wiedza pozwoli nam kontynuować dalszą naukę.

Liczba ocen: 16 | Średnia ocen: 3.93

Czytaj także

 

Skomentuj

Twój komentarz
Dodaj

Komentarze

10gler 10-02-2012
?
... 10-02-2012
Bez tego sam sie skapowalem...
10gler 31-12-2011
Z niecierpliwością czekamy na kolejne artykuły w tym temacie

Nasz Fanpage

Popularne treści

  • .NET  
  • 3D  
  • 8  
  • ActiveDirectory  
  • AJAX  
  • amazon web services  
  • Android  
  • Android Market  
  • AngularJS  
  • Animacja  
  • API  
  • aplikacje  
  • Aplikacje wielojęzyczne  
  • asembler  
  • ASHX  
  • ASP.NET  
  • ASP.NET MVC  
  • assembler  
  • Automated Installation Kit  
  • Azure  
  • bezpieczeństwo  
  • bing  
  • Blender  
  • C#  
  • certyfikat  
  • chmura  
  • cloud computing  
  • cmd  
  • Cmdlet  
  • Cmdlet’ów  
  • core  
  • CSS  
  • Cycles  
  • developer  
  • Entity Framework  
  • Expression Blend  
  • fitl  
  • google  
  • google app engine  
  • googlemaps  
  • GPU  
  • Grafika  
  • GroupPolicy  
  • hamachi  
  • hyperv  
  • hyper-v  
  • IaaS  
  • ImageX  
  • instalacja aplikacji  
  • interface  
  • interfejs  
  • Iron Speed  
  • java  
  • JavaScript  
  • jQuery  
  • Kinect  
  • Knockout  
  • kolokacja  
  • konsola  
  • LINQ  
  • LINQ to SQL  
  • Linux  
  • MakeCert  
  • maps  
  • microsoft  
  • mobile  
  • moduły  
  • MVC  
  • mySQL  
  • OpenSource  
  • openstreet  
  • openvpn  
  • PaaS  
  • partycja  
  • PHP  
  • pliki apk  
  • pon  
  • powershell  
  • preview  
  • programowanie  
  • przeglądarka  
  • przetwarzanie w chmurze  
  • przewodnik  
  • Qt  
  • RAD  
  • Rendering  
  • SaaS  
  • script  
  • SDK  
  • server  
  • serwer  
  • Skalowanie  
  • SQL  
  • Systemy operacyjne  
  • światłowody  
  • Światłowód  
  • Template  
  • ubuntu  
  • virtual  
  • Visual Studio  
  • vpn  
  • WAIK  
  • WCF  
  • WebAdministration  
  • WebApi  
  • Windows  
  • windows azure  
  • Windows PE  
  • Windows Phone  
  • WinFroms  
  • wirtualizacja  
  • WPF  
  • XAML  
  • zdalny  
  • zdjęcia  
Komu polecasz tą stronę? (email)
Poleca (twoje imie/pseudonim)
Treść (opcjonalnie) Do Twojej treści zostanie dodany link polecanej strony
POLECAM